Den særligt sensitive har ekstra brug for det positive miljø for at kunne være rank og stråle. Her på siden får du uddybende information om dét at være særligt sensitiv og hvordan en psykolog kan hjælpe dig til håndtering af det.

Hvad vil det sige at være særligt sensitiv?

At være særligt sensitiv er ikke en diagnose, men et karaktertræk – en biologisk forskel i nervesystemet, der betyder, at man oplever og sanser; følelser, stemninger og indtryk stærkere og dybere.

Du har en gave, som du skal lære at leve godt med. Men at gøre det kræver, at du kender signalerne og ved hvornår, du er ved at blive overstimuleret og på vej mod dit lukningspunkt. Alle kan blive overstimuleret, men særligt sensitive mennesker bliver det hurtigere og skal vide, hvad de skal gøre for at komme i balance igen.

Det kræver mod at stå ved sig selv, sine grænser og behov, uafhængigt af, hvad andre mennesker mener. Vælger man at se sin sensitivitet som en svaghed, forøger man sine odds for overstimulering, dårligt selvværd, stress mm.

Hvordan opleves særligt sensitivitet?

Mange oplever, at de rigtig gerne víl tage hensyn til trækket. De har hørt om det og genkender sig selv rigtig meget i det. Men historisk set har det ikke været velanset at vise følelser, hvorfor de blev gemt væk, eller som mange udtrykker det, fejet ind under gulvtæppet.

Derfor vil mange særligt sensitive også opleve at være vokset op med forældre, der ikke har lært at forholde sig til eller møde deres sensitive barn på den måde, de har haft brug for og har derfor ofte følt sig forkerte og anderledes siden barndommen, hvilket har stor betydning for selvværdet.

At leve med særlig sensitivitet er som sådan ikke anderledes end så mange andre karaktertræk, eller skavanker; jo mere du fornægter hvem eller hvad du er, jo sværere er det at leve med det. En person med en svag ryg har også brug for at kende signalerne for, hvornår ryggen trænger til hvile, hvis ikke den skal stå helt af. Det samme har et sensitivt nervesystem brug for.

Hjælp til særligt sensitive: Terapi ved psykolog

At gå i terapi ved en psykolog kan derfor hjælpe dig med:

  • at lære din sensitivitet at kende →  det undersøges, hvad det er for nogle ting du reagerer på og hvad det er, du undlader at gøre i de situationer, hvor du føler dig mere påvirket, end godt er.
  • acceptere og rumme din særlige sensitivitet →  her taler jeg måske til din ansvarsfølelse overfor dig selv og opfordrer dig til at sige fra. Mange sensitive personer syntes nemlig at; ”nej det kan jeg da ikke, for så…” eller ”jamen når nu de andre kan.”, men hvem skulle ellers gøre det? Kun du ved, hvordan det er at være dig, derfor er det også din pligt at afgrænse og passe på dig. Der kan være forskellige årsager til, at vi ikke tror vi kan, eller m…dem søger vi at opklare og forstå, så du kan blive i stand til at gøre noget andet.
  • håndtere og forebygge overstimulering i din hverdag →  gennem at lære signalerne og vide hvad der hjælper.

Når du forøger dine kompetencer på de nævnte områder, sætter det dig samtidig i stand til at stole mere på din intuition og du opbygger selvævrdet, fordi du bliver bedre i stand til at mærke og sætte grænser.

Dermed bliver du også i stand til at skabe sundere og dybere relationer til andre mennesker.

Mere information om særligt sensitivitet og terapi ved psykolog

For flere fakta og hvordan det at være særligt sensitivt kan behandles ved psykolog så du får et liv i solopgangen, læs mere her.