Hvordan finder du en god psykolog og hvordan finder du ud af, om psykologen er god for dig? Her på siden får du en vejledning i, hvad du skal være opmærksom på.

Hvad er en god psykolog?

En god psykolog er først og fremmest en, som du får en god personlig relation til. Over 1000 undersøgelser viser, at det er hovedårsagen til, at du får resultat af terapien. Det er derfor vigtigt, at du ud fra den måde psykologen præsenterer sig selv på, får en god fornemmelse for mennesket bag teksten. Så du kan sige til dig selv, ”det menneske vil jeg være tryg ved at være sammen med”. Brug dette kriterie til at indsnævre hvem der kunne være en god psykolog.

Dernæst skal psykologen have den faglige kompetence til at løse din situation. Når du søger efter psykolog, så se efter om psykologen viser sin faglige kompetence gennem at forstå din situation. Et tegn på dette kan f.eks. være, at psykologen sætter ord på det du føler og oplever.

Er du usikker på hvad du fejler eller hvad du gerne vil have hjælp til kan en test måske give en indikation. Brug test værktøjerne her til dette.

Bliv ringet op af en psykolog i Kbh/Århus der kan hjælpe dig med at finde den rette psykolog til dig

Vil du have hjælp til at finde den rette psykolog i København eller Århus, eller er du i tvivl om dit valg, så udfyld nedenstående formular. Du vil så blive ringet op af en ledende psykolog der har ansvar for at du vælger den rigtige specialist til netop din problemstilling.

Vi gør opmærksom på, at psykologerne i Phuset ikke kan modtage henvisninger fra egen læge. Denne service kan således ikke anvendes til dette. Har du henvisning, kan du læse om dine muligheder her: https://www.phuset.dk/henvist-fra-egen-lage/.

København:

Psykolog Rikke Papsøe, mob.:  5191 9285

Århus:

Psykolog Anette Rasmussen, mob.: 6169 6100

Når du har fundet en psykolog

Når du har fundet den psykolog, som du fornemmer vil være et godt personlig match, så tag første samtale. Her er 15 minutter ofte ikke nok til at være sikker på, om I vil have en god relation. Men efter første time/50 minutter skal du sidde med en robust fornemmelse af, at I har en rigtig god relation. Psykologen kan sjældent i første terapi løse dine problemer, men du skal have en sikker fornemmelse af, at I har en god relation. Det er dig og ikke psykologen, der vurderer om I har en god relation og om det er gået godt. Undersøgelser viser at klientens – ikke psykologens – subjektive vurdering af resultater, er den bedste forklaring på den effekt, der senere kan måles.

I samtalen skal du føle du er i centrum og at der bliver lyttet til dig som en særlig person med netop dine specielle problemer. Har du ikke en sikker fornemmelse af god relation; at du bliver fuldstændig forstået og at det er dit problem der er omdrejningspunktet, så vælg en ny psykolog med det samme. Det er helt i orden at skifte psykolog. Det betyder ikke, at psykologen er dårlig, eller at det ikke kan betale sig at gå til psykolog.

Det kan være svært at vælge den rigtige psykolog ud fra et billede og en beskrivelse af psykologen, men du skal være sikker i dit valg allerede efter første besøg. Aftal derfor ikke en ny tid med mindre du er fuldstændig sikker, men lad der gå et par dage inden du træffer din beslutning. Det er afgørende at kunne skifte psykolog, hvis nødvendigt, for at få effekt af terapien.

Hvis du er usikker på, om I har en god relation efter første samtale, så tag denne test, som kan give dig et fingerpeg om resultat.

Når du går til psykolog, er der også gode tips til, hvordan du får mest ud af det, og om du evt. skal skifte senere i forløbet. Læs mere i afsnittet evaluering af psykologforløb.

Følg løbende din trivsel under psykologbehandlingen

Før og efter du går til psykolog er det en god ide at følge din trivsel. Brug værktøjet “følg din trivsel” på det kanblivebedre.dk til at lave en logbog over din trivsel. Du vil her have mulighed for at følge trivsel, symptomer, evt. medicin og andre tiltag du gør for at du – eller den du holder af – kan få det bedre.