Synes du det er svært at finde ud af, hvordan du finder en psykolog, der kan hjælpe netop dig?

En god psykolog finder man ikke nødvendigvis ved at se på deres CV. Her på siden får du en vejledning i, hvad du skal være opmærksom på.

Hvad er en god psykolog?

En god psykolog er først og fremmest én, som du får en god relation til. Over 1000 undersøgelser viser, at det er hovedårsagen til, at du får resultat af terapien. Det er derfor vigtigt, at du ud fra den måde psykologen præsenterer sig selv på, får en god fornemmelse for mennesket bag teksten. Du skal gerne kunne sige til dig selv: ”Det menneske tror jeg, at jeg vil være tryg ved at være sammen med”. Brug dette kriterie til at indsnævre hvem der kunne være en god psykolog.

Dernæst skal psykologen have den faglige kompetence til at løse din situation. Se efter om psykologen viser sin faglige kompetence gennem at forstå din situation. Et tegn på dette kan være, at psykologen sætter ord på det du føler og oplever, så du allerede i teksten føler dig forstået.

Har du brug for at få sat flere ord på din problemstilling, så du mere præcist kan søge efter en psykolog med ekspertise indenfor det område, kan en test hjælpe dig. Her vil du også få en indikation på, om du har brug for at opsøge anden hjælp end en psykolog. Brug test værktøjerne her til dette. De kan også give dig et fingerpeg i forhold til, om du lider af eksempelvis angst eller depression.

Bliv ringet op af en psykolog, der kan hjælpe dig med at finde en god psykolog til dig i København/Aarhus – det er gratis

Vil du have hjælp til at finde en god psykolog i København eller Aarhus, eller er du i tvivl om dit valg og har brug for sparring, så udfyld nedenstående formular. Du vil så blive ringet op af en ledende psykolog, der har ansvar for, at du finder den rigtige specialist til netop din problemstilling. Det koster ikke noget.

Vi gør opmærksom på, at psykologerne i Psykologhuset ved Åen ikke kan modtage henvisninger fra egen læge. Denne service kan således ikke anvendes til dette. Har du henvisning, kan du læse om dine muligheder her: https://www.phuset.dk/henvist-fra-egen-lage/.

København:

Århus:

Har jeg fundet en psykolog, der er god for mig?

Når du har fundet den psykolog, som du fornemmer vil være et godt personlig match, så tag første samtale. Efter første den første samtale skal du have lyst til at komme igen og have tiltro til, at denne person kan bringe dig videre i forhold til din problemstilling. Psykologen kan selvfølgelig ikke i den første terapi løse dine problemer. Det er dig, og ikke psykologen, der vurderer om I kan få en god relation. Undersøgelser viser at klientens – ikke psykologens – subjektive vurdering af resultater, er den bedste forklaring på den effekt, der senere kan måles.

I samtalen skal du føle, du er i centrum, at der bliver lyttet til dig som en særlig person og at dine problemer bliver taget dybt alvorligt. Føler du dig ikke tryg og har en fornemmelse af en begyndende god relation – så vælg en ny psykolog med det samme. Det er helt i orden at skifte psykolog. Det betyder ikke, at psykologen er dårlig, eller at du var dårlig til at forklare dig, eller at det ikke kan betale sig at gå til psykolog.

Det kan være svært at vælge den rigtige psykolog ud fra et billede og en beskrivelse af psykologen, men du skal være glad for dit valg allerede efter første besøg. Aftal derfor ikke en ny tid med mindre du er fuldstændig sikker, men lad der gå et par dage, inden du træffer din beslutning. Det er afgørende at kunne skifte psykolog, hvis nødvendigt, for at få effekt af terapien.

Hvis du er usikker på, om I har en begyndende god relation efter første samtale, så tag denne test, som kan hjælpe dig med at afklare det.

Når du går til psykolog, er der også gode tips til, hvordan du får mest ud af det, og om du eventuelt skal skifte senere i forløbet. Læs mere i afsnittet evaluering af psykologforløb.

Følg løbende din trivsel under psykologbehandlingen

Før og efter du går til psykolog, er det en god ide at følge din trivsel. Brug værktøjet “følg din trivsel” på det kanblivebedre.dk til at lave en logbog over din trivsel. Du vil her have mulighed for at følge humør, symptomer, medicinforbrug og andre tiltag du gør, for at du – eller den du holder af – kan få det bedre.