Føler du dig konstant presset, og kan du ikke finde pauseknappen? Glemmer du ting, mister du fokus eller føler du dig bare ikke længere som dig selv?

Stress har mange ansigter, men fælles er, at ved stress er der ubalance mellem de krav, du møder, og de ressourcer du har til rådighed. Kravene kan fx være øget arbejdsmængde, tempo og præstation. Det kan også være forventninger, fra ens nærmeste eller dig selv. Ressourcer kan være den tid, du har til rådighed, faglige kvalifikationer og dit fysiske og psykiske helbred.

Vi reagerer forskelligt, når vi er stressede. Symptomerne kan eksempelvis være:

  • hovedpine
  • spændinger og muskelsmerter
  • indre uro
  • svimmelhed
  • rastløshed
  • koncentrations- og hukommelsesbesvær
  • søvnløshed
  • irritabilitet
  • lav selvfølelse
  • nedsat præstationsevne

Der følger ofte en del selvbebrejdelser og dårlig samvittighed med, når du ikke synes, du kan indfri de krav, der stilles. Stress er aldrig din skyld og i stedet for at kæmpe videre, er det vigtigt at få ro på kroppen og tankerne igen. Det er vigtigt at søge hjælp, så din tilstand ikke forværres.

Indledningsvis vil jeg hjælpe dig med at få ro på symptomerne. Derefter går vi på opdagelse i, hvad der udløser din stress, og hvordan du kan håndtere den. Målet er, at du får ro nu – og en bedre balance i dit liv på længere sigt.