Vi oplever alle ind imellem at have travlt, at der er meget at se til enten hjemme eller på arbejdet, eller måske begge steder. Det kan både handle om at der er meget som rent praktisk skal gøres, men det kan også handle om en øget psykisk/følelsesmæssig belastning. At der er meget vi skal tænke over og forholde os til. Det kan vi som regel godt håndtere, og kan ind imellem måske ligefrem finde et ”ekstra gear” til at håndtere det, men kun i en kortere periode. . Men hvis det er noget som bliver ved over længere tid, er det ikke længere sundt eller hensigtsmæssigt at blive i det ekstra høje gear, hvad enten det er fysisk eller følelsesmæssigt. Så vil mange af os opleve at få forskellige rektioner, som betyder at ”nu er det nok”.

Der er  både fysiske, psykiske og adfærdsmæssige tegn på stress som man skal være opmærksom på.

Fysiske tegn på stress:

  • Hjertebanken
  • Hovedpine
  • Svedeture
  • Indre uro
  • Mavesmerter
  • Appetitløshed
  • Hyppige infektioner
  • Forværring af kronisk sygdom som fx psoriasis og sukkersyge, eller andre autoimmune sygdomme.

Psykiske tegn på stress:

  • Ulyst
  • Træthed
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Rastløshed
  • Nedsat humør

Adfærdsmæssige tegn på stress:

  • Søvnproblemer
  • Mangel på engagement
  • Aggressivitet
  • Irritabilitet
  • Ubeslutsomhed
  • Øget brug af stimulanser som fx kaffe, cigaretter og alkohol
  • Øget sygefravær

(Listen over symptomer er hentet fra www.arbejdsmiljoviden.dk)

Det kan komme snigende lige så stille, eller man kan opleve at få en pludselig og voldsom reaktion. Nogle gange er man ikke helt sikker på hvad det egentlig er der sker, om man fejler et eller andet alvorligt/livstruende, eller hvad det handler om. De fleste af os tænker, at stress er noget de andre får. Når vi er stressede på den dårlige måde, er vores krop i et konstant alarmberedskab, og det skal de fleste af os have hjælp til at få reguleret ned igen.

Det er meget vigtigt at reagere på stressreaktioner, så hurtigt som muligt. Selvom det er virkelig hårdt og træls at blive ramt på denne måde, kan det også være en mulighed for at stoppe op og tage vare på sig selv, få set på hvordan man har indrettet sin tilværelse, og øve sig i at lytte til sig selv og sine signaler, og begynde at øve sig i at være god ved sig selv. Stress påvirker ikke kun vores funktion på arbejdet, men også i forhold til partner, børn og venner.

Jeg har stor erfaring med at arbejde med stress og udbrændthed, og arbejder ud fra ACT og en compassionfokuseret tilgang, og har som regel mulighed for at give dig en tid indenfor 7-14 dage.