Når vi som mennesker kommer ud for voldsomme hændelser, chok, tab eller livskriser, er det naturligt at have efterreaktioner. Kroppen og sindet skal have tid til at bearbejde det, der er sket, og langsomt finde nyt fodfæste i livet igen.

Det er vigtigt at understrege at fysiske og psykiske efterreaktioner er en sund og naturlig reaktion når noget har været voldsomt, eller hvis vi har været under stort pres længe. Det er kroppens og sindets måde at tage en pause på – til at finde mening og komme sig efter det, der er sket.

Søg hjælp hvis det føles for svært at komme videre

Nogle kommer sig med hjælp fra familie og venner, og oplever at kroppen og sindet efter noget tid falder mere og mere til ro, og langsomt lader en ny hverdag få plads. For andre er det som om de kropslige og følelsesmæssige efterreaktioner bliver for overvældende, og de føles i stedet mere fastlåste, og det bliver svært at komme videre i livet igen.

Men hvis oplevelserne føles for overvældende, eller det ikke føles som om vi gradvist får det bedre, er det vigtigt at vi søger hjælp og støtte til at få bearbejdet oplevelserne.

Jeg tilbyder støtte og hjælp til, i dit eget tempo, at få bearbejdet det, der er sket, og at finde nye veje i dit liv. Jeg hjælper dig med at finde vej i dine reaktioner, tanker og følelser, så du langsomt kan opbygge et nyt fundament i livet, og igen finde mening og glæde indeni.

Når det svære ikke ’går over’

Når vi oplever noget som voldsomt, tændes vores instinktive overlevelsesreaktioner – kamp/flugt/frys. Det er vigtige og naturlige reaktioner som er med til at sikre overlevelse og hjælper os med at reagere hurtigt, når noget føles farligt.

Vi har også på samme måde instinktive selvregulerende reaktioner, som hjælper os med at falde til ro igen, når faren er drevet over. Det sker dog nogle gange, at overlevelsesreaktionerne varer ved. En følelse af at kroppen bliver ved med at reagere som om der er fare på færde, også selv om vi ved at faren er drevet over. Som om der ikke er blevet trykket på ’sluk-knappen’.

Almindelige symptomer:

I nogle tilfælde ser man, at der over tid dukker forskellige kropslige symptomer op. Det kan fx være hjertebanken, migræne, vedvarende uro, søvnbesvær, angstsymptomer, allergier, tics eller uforklarlige smerter. Det kan være svært at forstå hvorfor kroppen gør, som den gør, og hvorfor det er så svært at komme videre.

Det kan ofte opleves som en stor opgave at rumme alle de store følelser, og svært at overskue at finde en vej tilbage til en hverdag igen. Her kan det være en stor hjælp tale med en psykolog, og få støtte til at rumme alle de svære tanker og følelser. Det kan samtidig også være hjælpsomt at blive beroliget i hvilke reaktioner der er almindelige og forventelige i lige netop din situation.

 

____

Du kan læse mere om mig og min baggrund her, eller læse mere om min tilgang til specifikke problematikker i menuen til højre.

Ring til mig på 30115822 eller send en mail til lise@phuset.dk for at booke en samtale, eller for at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig.