Velkommen hos mig. Jeg hedder Iben, og er autoriseret af Psykolognævnet og  privatpraktiserende.

At få rigtigt meget ud af et terapeutisk forløb kræver flere ting – vigtigst af alt det rigtige match mellem terapeut og klient. På denne side vil jeg forsøge at give dig et indtryk af, hvem jeg er og hvordan jeg arbejder i terapirummet. På den måde bliver du forhåbentligt sporet ind på, om jeg er det rigtige valg af terapeut for dig.

Hvilke problematikker er jeg bedst til at hjælpe med?

Når du overvejer at starte et terapiforløb, kan det være af mange årsager.

Måske har du længe ønsket en forandring, uden at kunne pege på præcis hvad?

Måske har du det dårligt på den ene eller anden måde – er angst, trist eller frustreret – og ved, at nu skal der simpelthen gøres noget.

Måske fungerer noget i dine nære relationer ikke så godt som det kunne – men det er svært at gennemskue hvad det er der mangler eller går galt?

Uanset om du kommer med en konkret problemstilling, et specifikt mål eller et ønske om en forandring der stadig er uklart – er du velkommen hos mig.

Jeg er klar til at hjælpe med de fleste problemstillinger, som angst, stress, depression, livskriser som skilsmisse og andet. Af de problematikker jeg har allermest erfaring med er:

  • Problemer og følelser forbundet med at være vokset op med misbrug, psykisk/fysisk syge eller belastede forældre/forælder. Det man kalder pårørende-problematikker.
  • Eget misbrug – eller gråzone-misbrug – af mad, alkohol, stoffer og spil, træning, bekræftelse eller sex.
  • Følger af traumer og svære vilkår af forskellig karakter i opvæksten – især ’usynlige’ følger som er svære selv at få øje på, som tendens til at lukke i, fjerne sig fra andre, skjule sine ægte følelser for andre og søge mod kontrol og perfektionisme.
  • Følelsen af ikke at kunne mærke sin egen vilje, lyst, begejstring eller sine egne behov og mål for livet. Være hæmmet, angst og ked af det.
  • At sætte andre før sig selv – savne følelse af et sundt og godt selvværd
  • Spiseforstyrrelser

Mange der søger hjælp og udvikling gennem terapi, kender eksempler som:

  • At have været eller være pårørende til nogen, som fylder så meget med deres måde at være på, sygdom eller problemer at det efterhånden er svært for dig at mærke hvad DU selv ønsker eller har lyst til ?
  • At du er ked af det – men har svært ved at finde det rette sted at gøre af følelsen. Lidt som at miste troen på at nogen kan tåle at høre hvor ked af det du egentligt er, og derfor ikke viser nogen overhovedet, den side af dig.
  • At have tendens til at gennemtænke alle mulige scenarier og udfald for din dag, din weekend eller din ferie og har svært ved at være i nuet og bare at nyde samvær med ægtefælle, børn, venner eller dig selv. Kommer til at tage telefonen frem eller søge væk med opmærksomheden fra dem du holder af, selvom du har glædet dig til at tilbringe tid med dem?
  • At gå rundt med følelsen af, at livet ikke er gået rigtigt i gang – som om du venter på noget, selvom du egentligt ved at livet er lige nu og du ikke nødvendigvis er helt ung længere?
  • At din barndom bød på kriser, svære vilkår eller endda traumer, som du slet og ret er i tvivl om, hvorvidt stadig påvirker dig – og har det blandet med at skulle forholde dig til – måske en følelse af, at det ville være godt for dig at tale om, men at du egentligt ikke orker?
  • Savner at blive tryg ved dine egne følelser – at du er træt af at blive ked af det, angst eller tom indeni – men har svært ved at hjælpe dig selv når det sker og i stedet flygter fra følelsen gennem mad, spil, træning, alkohol, fest eller bekræftelse fra det køn du er tiltrukket af?
  • Har tendens til at fokusere på hvad andre tænker om dig og dit liv – kommer til at bruge krudt på at sørge for at andre kan lide dig, anerkender dig eller synes noget bestemt om dig og derfor bliver fysisk træt eller udmattet af at være sammen med andre for længe af gangen?
  • At du bare ønsker at komme væk fra livsstilen i den familie du voksede op i. Så meget, at dit fokus er gået på at gøre noget andet og mere velfungerende – men når det så er opnået, mærker en tomhed, nu du havde troet du ville være glad?
  • At der sniger sig mistro, og ensomhed og angst for at miste, ind i dit parforhold? Eller at du bliver for fokuseret på om en (ny) partner vil dig, mere end at mærke om han eller hun er god for dig?
  • Har følelsen af, ikke at måtte eller kunne tage imod hjælp fra andre – at undlade at bede om hjælp eller sige ja, hvis nogen tilbyder dig noget. Måske føle sig overtaknemmelig eller få dårlig samvittighed hvis nogen yder noget ekstra for dig?
  • Kan det nogle gange føles som om det at være perfekt, ufejlbarlig, smuk, dygtig og altid ovenpå – er det du bruger dit liv på at bevise du er? At du kommer til at blive hård ved dig selv eller fokusere på fejl og nederlag, når det hele ikke går efter planen eller at du ikke kan følge med?

Hvordan arbejder jeg?

Udfordring – i balance med tryghed

 For at nå dine terapeutiske mål, er et tillidsfuldt samarbejde mellem os to udgangspunktet. Essensen i terapi er, at klient og terapeut er sammen om problemet – vores fælles arbejde er at finde ud af, hvad der skal i fokus og hvordan.

De fleste der søger terapi, har brug for at blive forstået og lyttet til – men især også at blive udfordret.

At blive udfordret terapeutisk er, at blive hjulpet til at se andre perspektiver end dem man er vandt til – at få nye indsigter om sig selv.

Det kan også være at få hjælp til at se ting i øjnene – konfrontere mønstre og følelser, der fylder alt for meget i livet – og som man ofte forsøger at lukke ned for og komme væk fra. At opleve, at det man troede var den eneste vej igennem en krise, måske er en sædvanlig måde at agere i pressede situationer på.

I terapien taler vi sammen, og jeg er typen der spørger en del ind til dig. Med mine spørgsmål, søger jeg ind mod de tanker, følelser eller mønstre vi skal arbejde med og tempoet skal helst være roligt – med følelsen af fuld kontakt. Jeg er tydelig omkring hvad jeg tænker – jeg deler gerne mine fornemmelser og antagelser åbent med dig undervejs. Nogle gange er der behov for at lave øvelser eller mindfulness. Kroppen kan sagtens blive aktiveret og du kan eksempelvis mærke spændinger, let rysten eller kulde. Når det sker, er det en vigtig del af terapien at tage os kærligt af det.

Det er en typisk del af terapi hos mig, at jeg opfinder modeller som jeg tegner, foreslår øvelser og hjemmeopgaver eller giver konkrete redskaber der skal trænes til gangen efter.

Jeg arbejder klientcentreret, og bruger flere metoder. Mest anvender jeg psykodynamisk/tilknytningsbaseret og eksistentialistiske tilgange.

Hvem er jeg bedst til at hjælpe?

Jeg har erfaring med at hjælpe voksne i alle aldre – herunder meget gerne ældre mennesker

Unge i teenageårene

Par og familier, som ønsker at arbejde terapeutisk sammen

Praktisk

En session hos mig koster 900,- for sessioner af en times varighed, og 700,- hvis man er på overførselsindkomst, herunder er studerende.

Ved par og familie-terapi koster en session 1200,- og er af halvanden times varighed.

Samtaler afholdes på Vestervoldgade 100 st. 1552 København V.

Kontakt

Mail: iben@phuset.dk     Tlf: følger