Et typisk stressforløb hos mig

Alle mennesker er forskellige og derfor vil hver enkelt samtaleforløb blive rettet ind efter lige nøjagtigt din situation og dine problemstillinger.

Hvis du er i en høj tilstand af stress, når du starter hos mig, så vil vi i starten arbejde mest med at få stresstilstanden til at lægge sig igen. Når vi befinder os midt i en stresstilstand er hele vores system præget af kamp/flugt- responsen. I den tilstand er vores evne til at huske, til at forandre os og til at lære nyt væsentligt nedsat.  Derfor er det vigtigt først at få ro på dette system, før vi kan begynde at arbejde med at forandre adfærds- og tankemønstre.

Når kroppen er begyndt at give slip på stresshormonerne, vil vi arbejde videre med at afdække, hvilke faktorer hos dig og i dine omgivelser (arbejdsplads, familieliv med videre), som har medvirket til din stresstilstand. Derudover vil vi arbejde med, hvorvidt og hvordan disse faktorer kan ændres.

Er du sygemeldt fra din arbejdsplads vil jeg også kunne hjælpe med, hvordan du kan komme godt tilbage i arbejde og støtte dig i, hvordan du kommunikerer med din arbejdsgiver under forløbet.

Har du spørgsmål til mig eller blot ønsker en uforpligtende snak om, hvad jeg kan tilbyde i forhold til stressbehandling er du velkommen til at kontakte mig direkte på tlf +45 30 68 53 50

 

Hvad skal man kigge efter?

Nedenfor ser du en oversigt over de mest almindelige stresssymptomer.

Du skal ikke kunne sætte flueben ved dem alle sammen for at have stress, ligesom du også sagtens kan opleve et symptom, som ikke er på listen. Brug den derfor som et hurtigt overblik og en indikator på, om du mon er ramt af stress.

Husk også, at vi alle kan opleve dage eller mindre perioder med eksempelvis træthed, søvnløshed, uro eller andet. Ligesom der er nogle mennesker, der generelt sover lidt eller sover uroligt. Dette er ikke nødvendigvis tegn på stress. Det jeg kigger efter, når jeg taler med stressramte er, hvor længe symptomerne har været tilstede hos dig og hvor anderledes du har det nu, i forhold til din normale tilstand.

 

Fysiske stresssymptomer:

  • Søvnbesvær
  • Træthed
  • Muskelspændinger
  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Åndenød
  • Trykken for brystet
  • Mavesmerter
  • Svimmelhed
  • Kolde tæer og fingre
  • Vægttab eller vægtøgning

 

Psykiske stresssymptomer:

  • Hukommelsesproblemer
  • Koncentrationsvanskeligheder
  • Manglende overblik
  • Følelse af forvirring
  • Irritabilitet og vrede
  • Let til tårer
  • Uro
  • Tankemylder
  • Tristhed og opgivenhed
  • Manglende kreativitet og opfindsomhed

Adfærdsmæssige stresssymptomer:

  • Rastløshed
  • Søvnproblemer
  • Forandringer i spisevaner
  • Øget brug af stimulanser (kaffe, smertestillende, alkohol)
  • Trækker sig fra sociale arrangementer
  • Indgår i flere konflikter
  • Flere sygedage/ mere syg end normalt

 

Hvis du kan genkende dig selv i nogen af symptomerne, så er du velkommen til at ringe på telefon +45 30 68 53 50 og høre, om et forløb hos mig vil være hjælpsomt.