Længerevarende stress er en psykisk belastning som kan have skadelige konsekvenser. Tag din stress alvorligt og få psykologhjælp i tide. Herunder kan du læse mere om, hvad stress er, hvordan behandlingen foregår og hvad du får ud af det.

Hvad er stress?

Stress er et ord, vi bruger i flæng i det dagligdagssprog og som har mange forskellige betydninger. Der kan være en slags status i at sige, at man er ”stresset for tiden”, fordi det signalerer, at man har godt gang i sit arbejdsliv og er en vigtig person. Og så har stress det med at komme ”listende”, da vi vænner os til tempoet og glemmer at lytte til vores krop. Dette er tre grunde til, at du måske ikke får taget det alvorligt, hvis du faktisk har symptomer på stress. Vores krop er bygget til at kunne klare en stor mængde stress – men kun i kort tid. Stress over længere tid har alvorlige konsekvenser. Der er risiko for at stress nedbryder hjernen og påvirker blodtrykket, og du kan derfor få varige skader og en lang række helbredsproblemer.

Det er forskelligt, hvad der giver os stress. Eksempelvis kan det være, at det stresser dig, hvis du ikke kan eller synes du kan leve op til andres eller egne forventninger, du ved ikke om du skal gå eller blive i dit parforhold eller du er udsat for pres grundet skilsmisse eller sygdom hos dig selv eller hos dine nærmeste. Symptomerne på stress er mange og kan eksempelvis være søvnproblemer og ændret spisemønster, at man let bliver irriteret, får angstsymptomer, nedsat selvværd og nedsat sexlyst. De fleste får problemer med hukommelsen og koncentrationen og føler ulyst ved alting. Det kan være svært at skelne symptomer på stress fra angst og depression og egentlige fysiske sygdomme – det kan din læge hjælpe med.

Hvordan behandles stress ved psykolog?

Det er højst sandsynligt, at du skal ned i tempo i en periode. Mange kommer i behandling så sent, at der er brug for en sygemelding; helt eller delvist. Det kan føles skamfuldt og være forbundet med ideen om dovenskab, men det er nødvendigt, at du lærer at passe på dig selv. Ro og overskuelighed har høj prioritet i starten. Hvilken behandling, psykologen vælger her fra, afhænger i høj grad af, hvad der har udløst din stresstilstand. Måske er det nødvendigt at inddrage din arbejdsgiver eller partner. Mange psykologer vil hjælpe dig med at afdække dine værdier og styre mere sikkert efter dem. Du kommer sikkert til at få afdækket din adfærd i dagligdagen, og du bliver højest sandsynligt nødsaget til at justere på dine vaner. Du kender måske ”perfektionisten” og skal gå på besøg i dine forventninger til dig selv. For nogen er der brug for større livsandringer som skift at job eller partner – at leve med den forkerte i mange år kan sagtens udløse stress. Mange psykologer giver dig redskaber og træner dem sammen med dig, så du bliver i stand til at få ro i sindet og kroppen, eks. mindfulness, åndedrætsøvelser og visualiseringsøvelser.

Hvad får du ud af at blive behandlet for stress ved en psykolog?

En psykolog hjælper dig på den korte bane til at gøre, hvad der er nødvendigt, fordi psykologen har autoritet og viden, der eksempelvis kan hjælpe dig med at håndtere en sygemelding og komme i gang på arbejdet igen. Psykologen hjælper med at afklare om der er tale om en reaktion udløs af tidligere stress eller om der er ting i dit liv nu og her, der skal ændres. På den lange bane vil du have mere viden om dig selv til at klare udfordringer samt redskaber til at imødekomme akut stress.

For mere information se stressforeningens hjemmeside eller læs om stress her.

Har du lyst til at komme i kontakt med én af vores psykologer i København eller Aarhus? Så tag et kig på oversigten og se, hvem der passer bedste til dine behov.

Klik her