Bliver dine hænder svedige, føler du svimmelhed og hjertebanken og forventer det værste? Det kan være angstsymptomer, og dette er et område psykologer ved en masse om. Læs her: hvad er angst, hvordan kan den behandles og hvad du kan få ud af det.

 

Hvad er angst?

Angst er en almindelig måde for kroppen at reagere på, hvis du er presset og stresset over længere tid. Angst er også en normal følge af traumer som krig, overgreb og psykisk vold, men kan også opstå ud af mere almindelige situationer som at sidde fast i en elevator eller at være i et biluheld. Der findes forskellige typer af angst, men fælles for alle typerne er den kraftige kropslige komponent, der eksempelvis viser sig som sved i hænderne, svimmelhed og hjertebanken. Det er kroppens trusselssystem, der går i gang og gør sig klar til kamp eller flugt. Samtidig oplever mange katastrofetanker, der er umulige at styre med almindelig fornuft.

Man skønner, at angst er en tilstand, der berører omkring 5 % af befolkningen i Danmark årligt. Mange skjuler, at de lider af angst, da de synes, at det er pinligt og hellere vil ses på som ressourcefyldte og stærke. Derfor giver angsttilstande ofte anledning til ensomhedsfølelser. Angst får desuden folk til at ændre adfærd, fordi man af alle kræfter prøver at undgå at få angst. Dette kaldes undgåelsesadfærd og har den uheldige bivirkning, at den vedligeholder og måske endda forstærker angsten.

Hvordan behandles angst?

Netop fordi angst angriber din krop, er der mange behandlingsformer, der går via kroppen. Det kan være hypnose, SE eller mindfullnes, der anvender redskaber som visualiseringsteknikker, afspænding og åndedrætsøvelser. Det kan være, at din psykolog hjælper dig til at gå imod angsten i små doseringer, så du stille og roligt vænner din krop til, at der ikke er fare på færde – dette kaldes eksponering. Populært sagt skal din krop vide, at der ikke står en løve foran dig (som angsten bilder den ind). Måske får du hjælp af din psykolog til at kunne tænke anderledes i de situationer, der plejer at fremkalde angst.

Hvad kan du forvente efter din angstbehandling?

Hos en psykolog lærer du at have kontrol over angsten i stedet for det modsatte. Det er ikke sikkert, at din angst helt forsvinder. Når du har været i et behandlingsforløb kender du dig selv bedre, og du har en række redskaber, som du selv kan anvende i din dagligdag. Dette er forskellen til medicinsk behandling, som kun hjælper dig, så længe du tager medicinen. Det kan være nødvendigt med en kombination af medicin og psykologisk behandling; det kan din læge hjælpe dig med at afgøre. Når du får tillid til din egen kontrol over angsten, kan du droppe din undgåelsesadfærd og leve på en måde, som giver dig større frihed. Det er hårdt og ofte ensomt at døje med angst, og du har sikkert brugt en masse kræfter og været træt. Du vil formodentlig opleve, at du får et større overskud til at engagere dig i andre mennesker efter endt behandling.

Et godt sted at hente information er på angstforeningens hjemmeside.

Har du lyst til at få en samtale med en psykolog, der er specialist på dette område, så ring til hovednummeret i enten Århus og København og den ansvarlige leder, som er uddannet psykolog, vil finde en psykolog der passer til dig.

Angst video