Bliver dine hænder svedige, føler du svimmelhed og hjertebanken? Det kan være angstsymptomer og her kan en psykolog hjælpe dig. Læs om hvad angst er, hvordan den behandles og hvad du kan få ud af det.

Angst video

Hvad er angst?

Angst er en almindelig måde for kroppen at reagere på, hvis du er presset og stresset, eller hvis du bekymrer dig. Angst er en normal følge af traumer som krig og overgreb, selv om den også kan opstå ud af mere almindelige situationer som at sidde fast i en elevator eller at være i et biluheld. Der findes forskellige typer af angst, men fælles for alle typerne er den kraftige kropslige komponent, der eks. viser sig som sved i hænderne, svimmelhed og hjertebanken. Det er kroppens trusselssystem, der går i gang og gør sig klar til kamp eller flugt. Man skønner, at angst er en tilstand, der berører omkring 5 % af befolkningen i Danmark årligt. Mange skjuler, at de lider af angst, da de synes, at det er pinligt og hellere vil ses på som modige og stærke. Angst får dig sikkert til at ændre din adfærd, fordi du prøver at undgå at få angst. Dette kaldes undgåelsesadfærd, og har den uheldige bivirkning, at den vedligeholder og måske endda forstærker angsten.

Hvordan behandles angst?

Netop fordi angst angriber din krop, er der mange behandlingsformer, der går via kroppen. Det kan være hypnose eller meditationsformer eller redskaber som visualiseringsteknikker eller åndedrætsøvelser. Det kan være, at din psykolog hjælper dig til at gå imod angsten i små doseringer, så du stille og roligt vænner din krop til, at der ikke er fare på færde. Populært sagt skal din krop vide, at der ikke står en løve foran dig (som angsten bilder den ind). Måske får du hjælp af din psykolog til at kunne tænke anderledes i de situationer, der plejer at fremkalde angst, så du altid regner med det værste scenarie.

Hvad får du ud af at blive behandlet for angst af en psykolog?

Hos en psykolog lærer du at have kontrol over angsten, i stedet for det modsatte. Det er ikke sikkert, at din angst helt forsvinder. Når du har været i et behandlingsforløb kender du dig selv bedre, og du har en række redskaber, som du selv kan anvende i din dagligdag. Dette er forskellen til medicinsk behandling, som kun hjælper dig, så længe du tager medicinen. Det kan være nødvendigt med en kombination af medicin og psykologisk behandling; det kan din læge hjælpe dig med at afgøre. Når du får tillid til din egen kontrol over angsten, kan du droppe din undgåelsesadfærd og leve på en måde, som du mere har lyst til. Det er hårdt og ofte ensomt at døje med angst, og du har sikkert brugt en masse kræfter og været træt. Du vil formodentlig opleve, at du får et større overskud til at engagere dig i andre mennesker og i din hverdag efter endt behandling.

Et godt sted at hente information er på angstforeningens hjemmeside.

Har du lyst til at komme i kontakt med én af vores psykologer i København eller Aarhus? Så tag et kig på oversigten og se, hvem der passer bedste til dine behov.

Klik her