Kroppen og bevistheden reagerer på voldsomme psykiske hændelser. Truslen om tab eller et reelt tab kan udløse denne krisesituation, som kan hjælpes af psykologbehandling. Her på siden kan du læse mere om, hvad en krise er og hvordan den kan behandles.

Akut krise video

Hvad er en krise?

Man kan skelne mellem livskriser og kriser udløst af voldsomme uventede episoder. Uventede episoder indebærer ofte en trussel mod dig eller dem du holder af, hvor du har været sat udenfor kontrol. En krise kan udløses af både truslen om eller af et egentligt tab; begge dele kan give de samme reaktioner. Du reagerer måske ikke, som du havde forventet eller som dine omgivelser forventer, og det er vigtigt at læse nedenstående med den viden, at vi alle reagerer forskelligt, og at der ikke er noget rigtigt og forkert.

Har du været udsat for en voldsom hændelse, reagerer din krop og din bevidsthed med en række symptomer, som er helt naturlige og som du ikke skal kæmpe i mod. Det kan være du får kvalme, svimmelhed, angst, hovedpine og mavepine. Det kan være, at du har stærke følelser, at du ikke føler noget overhovedet. Du har måske svært ved at sove, ved at koncentrere dig og du bekymrer dig om, at episoden skal gentage sig.

Hvordan behandles en krise af en psykolog?

I det, man kalder den akutte fase, er det godt, hvis du ikke behøver at være alene. Du behøver ikke nødvendigvis at tale en hel masse om hændelsen, hvis du ikke har lyst, men det er godt ikke at sidde alene i sofaen, da en følelse af uvirkelighed forstærkes, hvis du er alene. Er der én sammen med dig, har du mulighed for at snakke eller græde. Nogle vil have glæde af at engagere sig i et computerspil som eksempelvis det gamle Tetris. Det kan være, at du skal have noget sovemedicin at sove på, da det er vigtigt, at du får din søvn.

Efter den akutte fase er det vigtigt, at du fortæller om hændelsen igen og igen, så følelserne efterhånden afkobles. Du skal så at sige kede dig, når du fortæller om det der skete. Du skal opretholde din hverdag så vidt muligt. Det kan selvfølgelig være brug for at sygemelding men vend tilbage hurtigt, eventuelt med små lette opgaver på jobbet. Pas på ikke at skabe en angstproblematik ved at undgå bestemte steder eller mennesker, konfronter dig selv med det der er sket.

Psykologer hjælper dig med at danne en hel fortælling omkring det, der er sket, hvilket giver større indre ro. Krisen kan eventuelt blive til en sorg og bliver så behandlet som sådan. Psykologer kan give dig afledende og beroligende teknikker, hvis du er generet af brudstykker af hukommelse omkring det, der skete, eller hvis din krop ikke slapper af endnu. En krise udløser en enorm mængde stresshormoner, og du har været i højeste alarm beredskab, så nu skal kroppen forstå, at faren er drevet over.

Hvad får du ud af at blive behandlet ved en psykolog?

Når du er færdig med dit forløb, vil krisen fylde ganske lidt i din dagligdag, selvfølgelig afhængigt af hvor alvorlige konsekvenser ulykken har for dit liv på sigt. Du har undgået, at krisen har udløst en vedvarende stressreaktion eller et misbrug, så du kan nu sove, slappe af og gøre som du plejer. Du kan tale om det, der er sket, uden at bliver overvældet af følelser, og du har fået taget afsked, hvis der var noget eller nogen, du skulle tage afsked med. Det er ikke sikkert du bliver helt den samme igen, men du lever videre på fin vis.

Har du lyst til at komme i kontakt med én af vores psykologer i København eller Aarhus? Så tag et kig på oversigten og se, hvem der passer bedste til dine behov.

Oversigt over psykologer